۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴

طی مصاحبه ای مطرح شد؛

نخست وزیر فنلاند: عضویت در ناتو بسیار بعید است

نخست وزیر فنلاند: عضویت در ناتو بسیار بعید است

نخست وزیر فنلاند گفت که هلسینکی در صورت حمله روسیه به اوکراین در کنار متحدان غربی خود می ایستد، اما فعلا برنامه ای برای پیوستن به ناتو در دستور کار ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند در مصاحبه ای اعلام کرد که این کشور قصد ندارد در آینده ای نزدیک عضو ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» شود.

وی در ادامه گفت اما هلسینکی آماده است در صورت حمله روسیه به اوکراین، در کنار متحدان اروپایی خود و آمریکا جهت اعمال تحریم های شدید برضد روسیه بایستد.

مارین گفت: این مسئله تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت و تحریم ها بسیار سفت و سخت خواهند بود.

وی افزود که بسیار نامحتمل است که فنلاند در دوران نخست وزیری وی بخواهد عضو ائتلاف ناتو شود.

پیشتر نیز رسانه ها گزارش داده بودند که مردم فنلاند با عضویت کشورشان در ناتو مخالف اند.

نتایج یک نظرسنجی در فنلاند نشان داد که ٤٢ درصد از مردم این کشور مخالف پیوستن به ناتو هستند.

نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه «هلسینگن سانومان» نشان می‌دهد که نسبت مخالفان پیوستن به ناتو کاهش یافته است. پیش از این ٥٠ درصد مردم فنلاند مخالف پیوستن کشورشان به ناتو بودند.

گفتنی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از این گفته بود که درهای ناتو به روی فنلاند و سوئد باز است و در صورت درخواست این دو کشور ممکن است الحاق آنها به ناتو به سرعت انجام بگیرد.

البته رئیس جمهور فنلاند اعلام کرده که رویکرد سیاست خارجی کشورش در شرایط کنونی ثابت است، اما این احتمال را در آینده رد نکرده است.

مسئله گسترش ناتو به شرق اروپا و همچنین احتمال عضویت کشورهای یادشده در حالی مطرح می شود که تنش ها بین روسیه و ناتو و آمریکا بر سر اوکراین بالا گرفته است.

عضویت اوکراین در ناتو و عدم گسترش این ائتلاف به شرق اروپا از خطوط قرمز مطرح شده کرملین است؛ مسئله ای که این ائتلاف و آمریکا آن را فعلا نپذیرفته اند.

کد خبر 5404485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha